Ilta Brinkkalassa kurkistaa turkulaispiikojen arkeen ja tunnelmoi 1800-luvun tanssiaisissa

Tapahtumissa sukelletaan Turkuun eri näkökulmista turkulaisten kirjailijoiden ja tutkijoiden johdolla.
Turkuseuran suosittu Ilta Brinkkalassa -sarja jatkuu monipuolisella ohjelmalla. Tapahtumissa kuullaan tarinoita Turusta turkulaisten kirjailijoiden ja tutkijoiden johdolla.

Syyskausi alkaa tietokirjailija Marjo Uotilan vierailulla torstaina 31. elokuuta klo 17. Uotila kertoo tapahtumassa Kohti kauniimpaa kaupunkia -kirjastaan.

– Arkkitehtuurista käytävä keskustelu tuntuu välillä pyörivän pinnallisesti rakennusten ulkonäköön liittyvissä asioissa, vaikka sen juuret ovat paljon syvemmällä eli siinä tiedossa, miten ympäristö vaikuttaa koko fysiologiaamme ja yleiseen hyvinvointiimme, kertoo Uotila.

26. syyskuuta tietokirjailija Rauno Lahtinen vie yleisön aikamatkalle 1940- ja 50-lukujen Turkuun. 5. lokakuuta arkeologi ja tietokirjailija Ilari Aalto kertoo puolestaan vuodesta keskiajan Turussa.

Keskiajalla suomalaisten talonpoikien vuodenkiertoa ohjasivat kirkollinen kalenteri ja luonnon rytmit, kuten valon ja pimeän vaihtelu. Talvella etenkin naiset keskittyivät lankojen kehräämiseen hämärässä tuvassa, pääsiäispaaston aikaan maaliskuussa miehet lähtivät hyljejäille.

– Nälkä ja taudit olivat jatkuvia epävarmuuden aiheita, mutta yltäkylläisinä aikoina talonpojat osasivat juhlia kunnolla, kertoo Aalto.

Maksuttomat ja kaikille avoimet tapahtumat

19. lokakuuta ääneen pääsee tutkija Sanna Kupila, joka kertoo monilapsisen Österbladien perheen kesänvietosta Ruissalossa, Villa Haga -huvilassa. Torstaina 9. marraskuuta historiantutkija ja arkeologi Veli Pekka Toropaisen kanssa päästään kurkistamaan turkulaisten piikojen arkeen ja asemaan 1600-luvulla.

23. marraskuuta tutkaillaan turkulaisen säätyläiseliitin seuraelämää 1800-luvulla.

– Eurooppalaisen eliitin pitkää 1800-lukua on sanottu tanssiaisten vuosisadaksi. Tanssiaiset levisivät myös Suomeen ja paikallisen eliitin elämäntavaksi, kertoo tutkijatohtori Topi Artukka.

Brinkkala-sarjan syyskausi saa päätöksensä torstaina 14. joulukuuta tietokirjailija Mikko Laaksosen johdolla. Hän vie kuulijat matkalle turkulaissyntyisen arkkitehdin Reima Pietilän uraan sekä lapsuuteen ja nuoruuteen Turussa. Pietilän toteutetut julkiset rakennukset ovat ympäri maailmaa, lähimmät muun muassa kirjasto Metso, Kalevan kirkko ja Hervannan keskus Tampereella.

Maksuttomat ja kaikille avoimet tapahtumat järjestetään Brinkkalan talon Maistraatin salissa (Vanha Suurtori 3). Keskustelun vetäjänä on dokumentaristi ja Turkuseuran hallituksen jäsen Aleksi Kauppinen.

Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarja toteutetaan yhteistyössä Turun Vanhankaupungin kehittämishankkeen kanssa.

Ilmoittaudu täällä:

31.8. klo 17: Marjo Uotila & Kohti kauniimpaa kaupunkia
26.9. klo 17: Rauno Lahtinen & Elämää Turussa 1940- ja 50-luvuilla
5.10. klo 17: Ilari Aalto & Vuosi keskiajan Suomessa
19.10. klo 17: Sanna Kupila & Österbladien kesänviettoa Ruissalossa
9.11. klo 17: Veli Pekka Toropainen & Turun piiat 1600-luvulla
23.11. klo 17: Topi Artukka & Tanssiva Turku – säätyläiseliitin seuraelämää 1800-luvulla
14.12. klo 17: Mikko Laaksonen & Reima Pietilä – turkulaista arkkitehtuuria maailmalla