Ilta Brinkkalassa johdattaa arkkitehtuurin pohjoismaisiin vaikutteisiin Turussa

Tietokirjailija Mikko Laaksonen kertoo tapahtumassa uutuuskirjastaan.

– Pohjoismaiset arkkitehdit inspiroivat toisiaan paljon 1920-luvulta 1950-luvulle asti ja se näkyy Turussa, sanoo tietokirjailija Mikko Laaksonen.

Hän julkaisee syksyllä ruotsinkielisen kirjan, jossa kerrotaan, miten arkkitehtien toisiltaan saamat vaikutteet näkyvät Pohjoismaiden arkkitehtuurissa.

– Sain idean kirjaan Martin kerrostaloista. Vastaavia taloja löytyy nimittäin Tukholman Årstasta ja aloin ihmetellä miksi, Laaksonen sanoo.

Hän työstää parhaillaan myös suomenkielistä kirjaa vuonna 1949–1966 rakennetuista aravataloista.

Ilta Brinkkalassa -tapahtumassa torstaina 30. maaliskuuta klo 17 Laaksonen kertoo, millaista vuorovaikutusta Turkuun toteutetun asuntorakentamisen taustalla oli, ja mistä vaikutteita tuli. Samalla kuullaan, minne muualle Suomeen turkulaiset rakennusliikkeet ja arkkitehdit toteuttivat 1960-luvun alussa turkulaista arkkitehtuuria.

Tapahtuma järjestetään Brinkkalan talon Maistraatin salissa (Vanha Suurtori 3) ja siihen pääsee ilmoittautumaan Turkuseuran sivuilla.

Historiasarja jatkuu huhti- ja toukokuussa

Arkkitehtuuriin uppoutuvan tapahtuman jälkeen Ilta Brinkkalassa -sarjassa kuullaan 20. huhtikuuta dosentti Maija Mäkikallin kertomana Nikolai Bomanista ja turkulaisesta huonekaluteollisuudesta. 4. toukokuuta palataan 1960- ja 1970-lukujen opiskelijaelämään tutkijatohtori Topi Artukan johdolla.

Keskustelun vetäjänä on Vox Turku -dokumenteista tunnettu ja Turkuseuran hallituksen jäsen Aleksi Kauppinen.

Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarja toteutetaan yhteistyössä Turun Vanhankaupungin kehittämishankkeen kanssa.

Kuvat: Jean Lindén

Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan täällä.