Brinkkala-tapahtumasarja houkuttelee turkulaisia Turun Vanhaankaupunkiin

Turkuseura aloittaa tapahtumasarjan, joka tarjoaa Turku-teemaisia sisältöjä arkeen ja viikonloppuun.

Turkuseura aloittaa keväällä 2023 tapahtumasarjan, jonka tarkoituksena on houkutella turkulaisia Turun Vanhaankaupunkiin.

Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarja on kokonaisuus, jossa kuullaan Turusta ennen ja nyt. Aihealueina pureudutaan muun muassa turkulaiseen arjen historiaan, kaupunkisuunnitteluun sekä kulttuuri- ja taide-elämyksiin.

Tapahtumasarja sisältää myös turkulaiskirjailijoiden vierailuja sekä murrekaffilan, joka on suunnattu muun muassa opiskelijoille ja uusille turkulaisille. Kaffilassa keskustellaan ja turistaan Turun murteesta ja murteella Turkuseuran murregurun Esa Laukkasen johdolla.

– Tammikuun ensimmäinen kaffila on teemaltaan ”raaris-ilta”. Tapahtumassa pääsee tekemään ystävänpäivänkortteja Turun murteella. Illan kruunaa Laukkase vetämä murrevisa, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Ilta Brinkkalassa -sarja toteutetaan pääosin arki-iltaisin. Tapahtumat järjestetään Vanhan Suurtorin ympäristössä. Käytettävissä olevat tilat ovat esimerkiksi Brinkkalan talo, sisäpiha ja Vanhan Suurtorin ympäristö.

Päivä Brinkkalassa perheille

Päivä Brinkkalassa -kokonaisuus on tarkoitettu perheille. Siinä toteutetaan Lasten Suurtori -tapahtumassa nousseita toiveita. Viime keväänä järjestetyssä koko perheen tapahtumassa kerättiin tietoa siitä, mitä lapset haluaisivat nähdä ja tehdä Vanhan Suurtorin alueella.

Kerran tai kaksi kertaa kuussa järjestettävissä tapahtumissa lapset ja perheet pääsevät puuhaamaan Turun murteen, historian, askartelun ja aarteenmetsästyksen parissa. Tavoitteena on tehdä Suurtori tutuksi ja perheystävälliseksi paikaksi ja järjestää hauskaa toimintaa turkulaisille. Tapahtumat järjestetään pääosin lauantaisin.

Haluatko järjestää Brinkkala-tapahtuman?

Tapahtumasarjat toteutetaan yhteistyössä Turun kaupungin Vanhankaupungin kehittämishankkeen kanssa. Turkuseura tuottaa sisältöä sarjaan, mutta tekijöiksi halutaan lisäksi ulkopuolisia toimijoita esimerkiksi turkulaisista vapaan kentän toimijoista ja yrityksistä. Ideoita ja toteuttajia tarvitaan erityisesti perheiden tapahtumiin.

– Kaikkia tapahtumia määrittää se, että ne ovat jollakin tapaa Turku-teemaisia. Itseäni kiehtoo erityisesti se, miten Turun historiaa saisi kerrottua elävästi ja hauskasti koko perheelle eri kulttuurin muotoja käyttäen, sanoo Leskinen.

Haluatko järjestää Turku-aiheisen illan tai päivän turkulaisille? Kerro ideasi, toteuttamistapa, tapahtuman tai työpajan kesto, tilatoive sekä muutama päivävaihtoehto 18. tammikuuta 2023 mennessä osoitteeseen info@turkuseura.fi.

Järjestäjälle voidaan maksaa pieni korvaus. Haulla haetaan toteuttajia sekä kevääksi että syksyksi 2023.

Tutustu tämänhetkisiin Brinkkala-sarjan tapahtumiin Turkuseuran tapahtumakalenterissa.

Kuva: Esko Keski-Oja