10 syytä olla Turkuseuran jäsen

Turun päivää vietetään sunnuntaina 19. syyskuuta. Kokosimme juhlapäivän kunniaksi listan syistä olla Turkuseuran jäsen haastattelemalla yhdistyksen jäseniä.

1. Suomen Turku on maailman paras kaupunki

Turkuseuran jäsenet tuntevat suurta kotiseuturakkautta Turkua kohtaan. Turku on maailman upein paikka, jota halutaan hehkuttaa yhdistyksen jäsenyyden kautta.

– Turkuseuraan kannattaa ehdottomasti liittyä, koska kaikkihan sen tietävät, että Suomen Turku on Suomen ja koko maailman paras kaupunki, sanoo somevaikuttajana tunnettu Juhani Koskinen, 35.

– Mä olen viimeiseen saakka turkulainen. Sen takia olen Turkuseuran jäsen, kiteyttää Matti Helenius.

2. Turkulaisuuden sanansaattaja

Christina Torro, 44, sanoo, että Turkuseura tekee tärkeää työtä Turun ja turkulaisuuden sanansaattajana.

– Kaupunkimme on pieni, vaikkakaan ei vaatimaton, joten koen suorastaan turkulaisvelvollisuutena olla mukana hienon ja historiallisen seuran toiminnassa.

Myös Marianne Palmu, 38, on asiasta samaa mieltä ja kertoo olevansa Turkuseuran jäsen, koska haluaa vaalia turkulaisuutta.

3. Turun murteen säilyttäjä

Turkuseura pitää Turun murretta isosti esillä. Yhdistyksen kaupassa, Föripuodissa, myydään murretuotteita. Lisäksi järjestetään tapahtumia, kuten Turun päivän murrevisa, jossa pääsee testaamaan omaa murretietämystään.

– Turkuseura kannustaa olemaan ylpeä omaperäisestä murteestamme, vaikka Tampereella tyrskittäisiinkin, Torro veistelee.

– Murrevisa on hauska tapa oppia Turun murteesta ja olen saanut sen kautta uusia lisiä sanavarastooni, Palmu kehuu.

4. Turun kehittäjä

Turkuseura on aktiivisesti mukana kaupungin kehittämisessä ottamalla kantaa muun muassa kaupunginosarakentamiseen sekä vanhojen säilytettävien rakennusten kunnostamiseen.

– Turkuseura on aktiivisesti mukana Turun vanhankaupungin elävöittämisessä. Yhdistys on myös nostanut esille Rettigin uudistushankkeen, jossa tavoitteena on ottaa vanhan tupakkatehtaan tilat käyttöön muuttamalla ne muun muassa taiteilijoiden työhuoneiksi, gallerioiksi ja ravintolaksi, kertoo Pekka Peltomäki, 65.

– Turkuseuran kautta olen oppinut, että oman asuinalueen toimivuuteen ja viihtyisyyteen on mahdollista vaikuttaa. Vaikkei aina jaksaisi tai pystyisi olemaan kaikessa touhussa aktiivisesti mukana, on Turkuseuran jäsenyys vaivaton tapa ilmaista tukensa asukastoiminnalle, sanoo Torro.

5. Kaupunkilaisten kohtaamispaikka

Turkuseuraan kuuluu noin 2 000 jäsentä, jotka osallistuvat Turkuseuran toimintaan ja tapahtumiin.

Peltomäen mielestä tärkeää on se, että Turkuseurassa voi yhdessä muiden turkulaisten kanssa vaihtaa ajatuksia kaupungin viihtyisyydestä ja vetovoimasta – ja keksiä joskus jopa ratkaisuja asioihin.

– Turkuseurassa voi löytää kumppaneita samanlaisilla ajatuksilla, vaikka taustat ja piirit olisivatkin erilaisia. Esimerkiksi murrekerhossa tai kaupunginosajaostossa pääsee toimimaan ja keskustelemaan sellaisten ihmisten kanssa, joihin ei olisi muuten välttämättä törmännyt.

6. Kulttuuriperinnön vaalija

– Turkuseuraa on alusta alkaen kiinnostanut turkulainen rakennusperintö ja sen vaaliminen, mikä on itselleni tärkeää. Seura vaikuttaa niin alueen päättäjiin kuin yleiseen mielipiteeseen kannanotoillaan, sanoo Saara Kallio, 35.

Moni jäsen nostaa esille Manu-tuotesarjan, jolla kunnioitetaan presidentti Mauno Koivistoa, joka oli yksi Turkuseuran perustajajäsenistä.

– Manu-tuotesarja tuo mielestäni hauskalla tavalla historian näkyväksi arjessa. Manu oli kaikkien tuntema ja rakastama turkulainen, hän antoi monella tapaa kasvot Turulle, kertoo Kallio.

7. Yhteisöllisyyden vahvistaja

Turkuseura pyrkii kasvattamaan ja syventämään kaupunkilaisten yhteisöllisyyttä tuomalla turkulaiset yhteen esimerkiksi erilaisten tapahtumien avulla.

– Turkuseuran työ vahvistaa turkulaisten yhteisöllisyyttä ja identiteettiä. Yhteisöllisyyden tunteen lisääminen auttaa myös uusien turkulaisten kotouttamisessa, kertoo Peltomäki.

8. Verraton tapahtumajärjestäjä

Turkuseura järjestää erilaisia kulttuuritapahtumia, jotka liittyvät Turkuun ja turkulaisuuteen. Valikoimassa on esimerkiksi kävelyjä kaikenikäisille, murretapahtumia ja -kursseja sekä mukana olemista isommissa tapahtumissa, kuten Turun päivässä ja Turun kirjamessuilla.

– Turkuseuran jäsenenä pääsee osallistumaan monenlaiseen kulttuuritoimintaan. Itse olen esimerkiksi osallistumassa tuleville Turun kirjamessuille Turkuseuran rastilla, kertoo Peltomäki.

– Turkuseurassa parasta ovat tapahtumat, kiteyttää Palmu.

9. Paikallisten tekijöiden tukija

Turkuseuran Vanhalla Suurtorilla sijaitsevassa Föripuodissa myydään turkulaisia ja Turussa valmistettuja tuotteita. Näin tuetaan paikallisia pienyrittäjiä.

– Föripuodissa on valtavan laaja valikoima Turku-aiheisia tuotteita. Niitä ei muualta saa, sanoo Peltomäki.

10. Suomen Turku -lehti

Suomen Turku -lehteä on julkaistu vuodesta 1959. Turkulaisuuden pää-äänenkannattajassa kerrotaan Turun historiasta ja nykypäivästä kiinnostavien ihmisten ja ilmiöiden kautta. Turkuseuran jäsenet saavat lehden jäsenetuna.

– Jouduin muuttamaan Helsinkiin ja on hienoa, että mahtava Suomen Turku -lehti tipahtaa postilaatikosta tasaisin väliajoin. Näin mä pysyn kartalla siitä, mitä Suomen Turussa tapahtuu ja samalla taltutan Turku-ikävää, sanoo Juhani Koskinen.

– Suomen Turku -lehti on oiva jäsenetu ja laadukas julkaisu, yhtyy Palmu.

LIITY TURKUSEURAN JÄSENEKSI TÄSTÄ