Svenskt program: Besök i Gertruds stadsdel

11.08.2021
Tapahtuma päättyy

Svenskt program: Besök i Gertruds stadsdel

Välkommen till besök i Gertruds stadsdel. Vi träffas på Gertrudsbacken (hörnet av Gertrus- och Karinsgatorna) och blir sedan guidade av Henrik Halonen, ordförande i Asukasyhdistys Kerttuli. Henrik kommer att berätta om de många husen från 1920-talet och så vandrar vi vidare till det nyaste inom stadsdelen, nämligen husen mellan Österlånggatan och Kuppisparken.

Promenaden avslutas med en kopp kaffe, där vi får höra mera om verksamheten inom denna stadsdelsförening. Anmälan till info@turkuseura.fi / 040 6373 600.

Temat för svenskt program i år är Stadsdelarna i Åbo, med särskilt tonvikt på hur de olika stadsdelsföreningarna fungerar och vad som är aktuellt just nu.

Kuva: Panoraama Tuomiokirkosta etelään. Åbo i äldre tider -sarja nro 3, Hj. Renvall, 1913, Turun museokeskus.