Ilta Brinkkalassa: Vuosi keskiajan Suomessa

05.10.2023
05.10.2023

Ilta Brinkkalassa: Vuosi keskiajan Suomessa

Ilta Brinkkalassa -tapahtumissa sukelletaan Turkuun eri näkökulmista turkulaisten kirjailijoiden ja tutkijoiden johdolla.

5. lokakuuta klo 17 arkeologi ja tietokirjailija Ilari Aalto kertoo vuodesta keskiajan Turussa.

Keskiajalla suomalaisten talonpoikien vuodenkiertoa ohjasivat kirkollinen kalenteri ja luonnon rytmit, kuten valon ja pimeän vaihtelu. Pääsiäispaaston aikaan maaliskuussa miehet lähtivät hyljejäille, heinäkuussa koko kylän apua tarvittiin heinätöissä ja talvisaikaan etenkin naiset keskittyivät lankojen kehräämiseen hämärässä tuvassa. Nälkä ja taudit olivat jatkuvia epävarmuuden aiheita, mutta yltäkylläisinä aikoina talonpojat osasivat juhlia kunnolla.

Tapahtuma järjestetään Brinkkalan talon Maistraatin salissa (Vanha Suurtori 3). Tilaan mahtuu 60 ihmistä. Keskustelun vetäjänä on Vox Turku -dokumenteista tunnettu ja Turkuseuran hallituksen jäsen Aleksi Kauppinen.

Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarja toteutetaan yhteistyössä Turun Vanhankaupungin kehittämishankkeen kanssa.

Ilmoittaudu mukaan täällä.

Syksyn seuraavat Ilta Brinkkalassa -tapahtumat järjestetään 19.10., 9.11., 23.11. ja 14.12.