Ilta Brinkkalassa: Turun piiat 1600-luvulla

09.11.2023
Tapahtuma päättyy

Ilta Brinkkalassa: Turun piiat 1600-luvulla

Ilta Brinkkalassa -tapahtumissa sukelletaan Turkuun eri näkökulmista turkulaisten kirjailijoiden ja tutkijoiden johdolla.

Torstaina 9. marraskuuta klo 17 historiantutkija ja arkeologi Veli Pekka Toropainen kertoo Turun piioista 1600-luvulla.

Turussa palveli 1600-luvun mittaan yli 30 000 piikaa. Heidät mainitaan tuhansissa raastuvan- ja kämnerinoikeuden jutuissa. Niiden kautta aukeaa kuva heidän arjestaan, asemastaan paikallisyhteisössä ja suhteistaan isäntäväkiin. Mistä piiat saapuivat kaupunkiin, ja millaisia olivat heidän monenlaiset työnsä? Olivatko piiat alistettu joukko nuoria naisia, vai osasivatko he hakea oikeuksiaan?

Tapahtuma järjestetään Brinkkalan talon Maistraatin salissa (Vanha Suurtori 3). Tilaan mahtuu 60 ihmistä. Keskustelun vetäjänä on Vox Turku -dokumenteista tunnettu ja Turkuseuran hallituksen jäsen Aleksi Kauppinen.

Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarja toteutetaan yhteistyössä Turun Vanhankaupungin kehittämishankkeen kanssa.

Ilmoittaudu mukaan täällä.

Syksyn seuraavat Ilta Brinkkalassa -tapahtumat järjestetään 23.11. ja 14.12.