Ilta Brinkkalassa: Tanssiva Turku – säätyläiseliitin seuraelämää 1800-luvulla

23.11.2023
23.11.2023

Ilta Brinkkalassa: Tanssiva Turku – säätyläiseliitin seuraelämää 1800-luvulla

Ilta Brinkkalassa -tapahtumissa sukelletaan Turkuun eri näkökulmista turkulaisten kirjailijoiden ja tutkijoiden johdolla.

Torstaina 23. marraskuuta klo 17 tutkijatohtori Topi Artukka kertoo säätyläiseliitin seuraelämästä 1800-luvulla. Tapahtumassa kuullaan, mistä säätyläiseliitin tanssiaisissa oli kyse, mistä toiminta alkoi Turussa, missä tanssittiin, miten tansseja opittiin ja minkälaisia muotoja tanssiaiset saivat osakseen.

Eurooppalaisen eliitin pitkää 1800-lukua on sanottu tanssiaisten vuosisadaksi. Tänä aikana aateli ja porvaristo ympäri mannerta loi itselleen mitä mahtavampi tanssisaleja ja kehitti uudenlaisia seurapiiritanssiaisia, jotka innostivat ihmisiä vuosikymmenestä toiseen. Tanssiaiset levisivät luonnollisesti myös Suomeen ja paikallisen eliitin elämäntavaksi, joka määritteli seurustelun muotoja 1800-luvun lopulle asti.

Tapahtuma järjestetään Brinkkalan talon Maistraatin salissa (Vanha Suurtori 3). Tilaan mahtuu 60 ihmistä. Keskustelun vetäjänä on Vox Turku -dokumenteista tunnettu ja Turkuseuran hallituksen jäsen Aleksi Kauppinen.

Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarja toteutetaan yhteistyössä Turun Vanhankaupungin kehittämishankkeen kanssa.

Ilmoittaudu mukaan täällä.

Syksyn viimeinen Ilta Brinkkalassa -tapahtuma järjestetään 14.12.