Herman Lindqvist på Arbis: Gustav Vasa 500 år

31.10.2023
31.10.2023

Herman Lindqvist på Arbis: Gustav Vasa 500 år

Den rikssvenske TV-kändisen, historikern, författaren och journalisten Herman Lindqvist berättar på sitt fascinerande sätt om Gustav Vasa 500 år som kung.

Gustav Vasa var kung i Sverige-Finland 1523-1560 efter att ha blivit utsedd 6 juni 1523 av riksdagen i Strängnäs. Han ledde ett enat Sverige-Finland och införde den lutherska kyrkan som statskyrka. I och med honom blev Sverige-Finland ett arvrike och alla hans söner Erik, Johan och Karl blev sedermera kungar – och framförallt Erik och Johan har vistats längre tider på Åbo slott. Gustav Vasas svärdotter Karin Månsdotter ligger begraven i Åbo domkyrka.

Föreläsningen arrangeras i samarbete med Åbosamfundets svenska sektion. Åbosamfundets medlemmar har fritt inträde förutsatt att de förhandsanmäler sig normalt till Arbis. Arbis går i efterskott tillsammans med Åbosamfundet igenom vilka av de förhandsanmälda som är medlemmar i Åbosamfundet för vilka föreläsningen är en kostnadsfri medlemsförmån. Är man medlem i Åbosamfundet men inte förhandsanmält sig betalar man normal föreläsningsavgift (15 €).

Anmäl dig HÄR.