Från Brinkala till Brinkhall

30.08.2023
Tapahtuma päättyy

Från Brinkala till Brinkhall

Onsdagen den 30.8. gör vi en utfärd med buss till Brinkhall gård. Idag ägs gården av Stiftelsen för kulturarvet i Finland och renovering av byggnaderna har fortsatt under de senaste åren.

Avfärden sker kl. 15.00 från Gamla Stortorget (busshållplatsen vid Nylandsgatan) och med Lena Sarlin som guide får vi se och höra om flera intressanta mål under färden över Hirvensalo, Satava och Kakskerta! Vi stannar också till vid Kakskerta kyrka och i samband med besöket på Brinkhall dricker vi ett sent eftermiddagskaffe.

Vi räknar med att vara tillbaka vid Gamla Stortorget ca kl. 19. Priset för utfärden blir 40 € för Åbosamfundets medlemmar och 45 € för övriga. Priset inkluderar kaffe med bröd.

Biljetter till utfärden kan köpas i Åbosamfundets webshop eller Färjboden.

**

Lähde mukaan bussiretkelle keskiviikkona 30. elokuuta Brinkhallin kartanoon! Nykyään Suomen kulttuuriperinnön säätiön omistuksessa olevan kartanon entisöimistyöt ovat tuottaneet hyviä tuloksia.

Lähtö tapahtuu klo 15.00 Vanhalta Suurtorilta (Uudenmaankadun bussipysäkiltä) ja oppaana toimii Lena Sarlin. Matkan varrella saamme nähdä ja kuulla monista kiinnostavista paikoista ajaessamme Hirvensalon ja Satavan kautta Kakskertaan. Pysähdymme Kakskerran kirkolla ja perillä Brinkhallissa nautimme iltapäiväkahvista.

Suunnitelmien mukaan palaamme Vanhalle Suurtorille n. klo 19. Retken hinta on Turkuseuran jäsenille 40 euroa ja ei-jäsenille 45 euroa. Hinta sisältää iltapäiväkahvin Brinkhallissa.

Liput retkelle voi ostaa verkkokaupastamme. Huomioithan, että kierros on ruotsinkielinen.