• Suomi Suomi Suomi fi
Jäsenten kirjautuminen
  • 0Ostoskori
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Toiminta
    • Tuotteet
    • Jäsenedut
    • Kaupunginosaseurat
    • Murre
    • Svenska Sektionen
    • Turun flikka ja poika
    • Vaikuttamistyö
    • Vuoden kulttuuriturkulainen
  • Yhdistys
    • Historia
    • Säännöt
    • Yhteystiedot ja toimijat
  • Lehti
  • Kauppa
  • Liity
  • Etsi
  • Menu Menu
Olet tässä: Koti1 / Ajankohtaista2 / Lausunnot3 / Turkuseuran lausunto Turun seudun joukkoliikenneratkaisusta

Turkuseuran lausunto Turun seudun joukkoliikenneratkaisusta

Turkuseura-Åbosamfundet ry on aiemmin antanut lausunnon Turun raitiotien yleissuunnitelmasta ja ehdotuksesta jatkotoimenpiteistä (20.5.2015, LIITE 1) sekä Runkolinjaston linjastoluonnoksista (29.8.2018, LIITE 2). Näiden lausuntojen kannanotot ja perustelut ovat edelleen ajankohtaisia.

Turkuseura kuitenkin korostaa, että mikä joukkoliikenneratkaisu jatkossa valitaankin, joukkoliikenteen palvelutasoa ja kilpailukykyä (matka-aika, vuoroväli, pysäkkiväli) ja imagoa pitää kaikissa vaihtoehdoissa edelleen kohottaa.

Lausuntopyynnössä 20.9.2018 Turun seudun joukkoliikenneratkaisusta on esitetty pyyntö ottaa kantaa muutamaan erityiskysymykseen tiiviisti. Tämän toiveen mukaisesti Turkuseura ottaa kantaa esitettyyn viiteen kysymykseen seuraavasti:

Kysymys 1.

“Minkä näette parhaaksi järjestelmävaihtoehdoksi Turun seudulle: raitiotien, superbussin vai runkobussin? Miksi?”

Vastaus 1.

Paras ratkaisu on runkobussi toteutettuna sähköisenä bussiratkaisuna.

Runkobussiratkaisu on joustavampi kysyntähuipuissa ja kaupunkirakenteen muutoksissa. Sähköistäminen luo paremman ympäristöhyödyn kuin raitiotie ja superbussi, koska sähköistäminen voidaan toteuttaa kattavasti (kaikki n. 250 Fölin bussia). Runkobussiratkaisu on oleellisesti halvempi kuin raitiotie ja superbussi.
Huonoimpana vaihtoehtona Turkuseura näkee superbussin, jonka on seuran näkemyksen mukaan todellisuudessa hyvin kallis ja jäykkä bussiratkaisu ja jossa on myös merkittäviä teknisiä riskejä.
Verrattuna esimerkiksi raitiotiehen tai normaaleihin sähköbusseihin/hybridibusseihin, Turkuseura ei emme näe superbussilla mitään lisäarvoa korkean hinnan vastikkeena.

Kysymys 2.

“Minkä näette parhaaksi linjausvaihtoehdoksi ensimmäiseen toteutusvaiheeseen? Yleissuunnitelman tarkennuksessa on tutkittu seuraavia linjausvaihtoehtoja: Varissuo-Raisio, Varissuo-Runosmäki, Varissuo-Länsikeskus ja Varissuo-Matkakeskus.“

Vastaus 2.

Runkobussilinjasto voidaan toteuttaa kokonaisuudessaan heti.

Mikäli ratkaisuna on raitiotie tai superbussi, paras ratkaisu on Varissuo-Länsikeskus. Perusteluna on, että se palvelisi uusia ja kasvavia Itäharjun ja Kupittaan sekä suunnitelmissa olevien Matkakeskuksen ja Elämyskeskuksen tarpeita, joissa joukkoliikenteen tarve kasvaa voimakkaasti. Ratkaisu loisi lisäpalvelua eikä vain korvaisi muuta joukkoliikennettä.

Linjausvaihtoehto Varissuo-Runosmäki ennen kaikkea Runosmäen osalta on erittäin huono, koska se heikentäisi Runosmäen palvelutasoa oleellisesti ja laskisi käyttäjämääriä arvaamattomasti ihmisten siirtyessä yksityisautoiluun. Lisäksi linjan on suunniteltu kiertävän kahden puiston läpi (Runosmäen ja Nättinummen sekä Liinahaankadun puiston), mikä on tarpeetonta ja tuhoaisi viherväyliä ja olisi koko ympäristöä säästävän joukkoliikenteensuunnittelun vastaista.

Kysymys 3.

“Millaisia vaikutuksia näette raitiotiellä, superbussilla ja runkobussilla olevan koko Turun tai Turun keskustan kehitykseen? Entä Turun seudun kehitykseen?”

Vastaus 3.

Joukkoliikenteen korkea palvelutaso ja imago tukee Turun alueen vetovoimaa. Kilpailukykyinen joukkoliikenne vähentää myös yksityisautoilua antaen paremmin tilaa asumisviihtyvyydelle ja elävälle Turun keskustalle.
Vaikka nyt mahdollisesti valitaan runkobussien ja tarvittavien liityntäasemien kehittäminen, vuosikymmenien päässä voi edessä olla kuitenkin raideliikenteen kehittäminen ja näin ollen siihen on syytä varautua kaikessa tulevassa asemakaavoituksessa reittialueella (esim. Itäharjulla) tarpeeksi väljillä katutiloilla, etteivät tulevat ratkaisutarpeet ainakaan mahtumisen puutteeseen kaadu. Mahdollisia varauksia ei tule tehdä viheralueille vaan käytössä oleville liikenneväylille.

Turkuseura korostaa, että Turkua ja Suomea sitovat useat kansainväliset sopimukset, joiden mukaan ilmastomuutosta halutaan nopealla aikataululla hillitä. Turkua sitovat myös Turun valtuuston päätökset (Ilmastosuunnitelma 2029, 11.6.2018), jonka mukaan on sitouduttu vähentämään kasvihuonepäästöjä, säästämään viherväyliä ja niiden hiilinieluja sekä näin ollen hyödyntämään olemassa olevia tie- ja katuverkostoja kestävän kehityksen periaatteella.

Kysymys 4.

“Miten raitiotie, superbussi ja/tai runkobussijärjestelmä vaikuttaisi toimintaanne?”

Vastaus 4.

Mikäli palvelutaso paranee, niin yhteisömme joukkoliikenteen käyttö lisääntyy ja imago paranee, sekä päinvastoin.

Kysymys 5.

“Miten kuntanne/organisaationne suhtautuu raitiotien ja/tai superbussin laajentamiseen seudulliseksi Turun naapurikuntiin? Mitkä ovat mielestänne tärkeimmät keinot Turun seudun joukkoliikenteen kehittämiseen seuraavan kymmenen vuoden aikana ja pidemmällä aikavälillä? “

Vastaus 5.

Raitiotien laajentaminen, mikäli raitiotiehen päädytään, Turun rakennemallin mukaisesti Raisioon ja Kaarinaan on myönteinen asia, mutta edellyttää Raision ja Kaarinan täysimääräistä osallistumista hankkeen kustannuksiin.
Riippumatta joukkoliikenneratkaisusta kaupunkien tiivis ja tasa-arvoinen yhteistyö sekä kustannuksiin täysimääräisesti osallistuminen ovat edellytyksiä onnistumiselle.

Turkuseura näkee joukkoliikenneratkaisussa oleellisen tärkeänä, että samalla kun sen palvelukykyyn investoidaan pitkäjännitteisesti, niin Turku, Kaarina ja Raisio pidättäytyvät kaikin keinoin uusien neitseellisten tie- ja läpikulkuväylien rakentamisesta. Ei ole perusteltua investoida liikennettä lisääviin ja yhdyskuntaa pirstoviin uusiin väyliin, jotka myös lisäävät riskiä kalliiden joukkoliikenneratkaisujen epäonnistumisesta.

Kunnat voisivat ennemminkin rahoittaa merkittävän osan joukkoliikenteensä kehittämisestä vähentämällä uusien väylien rakentamista eli ohjaamalla niukat resurssit joukkoliikenteen kehittämiseen.

Turussa 2.11.2018
Turkuseura – Åbosamfundet ry

Tiedustelut yhteydenottolomakkeella

Jaa tämä kirjoitus
  • Jaa: Facebook
  • Jaa: Twitter
  • Jaa: WhatsApp
  • Jaa: LinkedIn
  • Jaa sähköpostilla
AJANKOHTAISTA PÄÄSIVULLE

Etsi

Aihealueet

  • Blogi
  • Lausunnot
  • Uutiset

Uusimmat julkaisut

  • Ilta Brinkkalassa johdattaa arkkitehtuurin pohjoismaisiin vaikutteisiin Turussa22.3.2023 - 16:19
  • Turkuseura mukana Kesäduuni OP:n piikkiin -kampanjassa14.3.2023 - 16:48
  • Brinkkalan tapahtumaillassa turkulaisen rahanlyönnin historiaa10.3.2023 - 10:00
  • ”Johtajan tehtävä on ajatella – ja ajatella strategisesti”6.3.2023 - 15:45
  • “Vapaaehtoistyö Turkuseurassa on antanut rohkeutta”28.2.2023 - 16:21
  • Tee oma Mummo-sarjakuva murrekaffilassa23.2.2023 - 12:18
  • Brinkkalan torstai-illoissa True crimea ja tarinoita turkulaisesta opiskelijaelämästä21.2.2023 - 14:22
  • Turkuseura hakee jälleen turkulaisinta haalarimerkkiä – osallistu kilpailuun17.2.2023 - 14:58
  • Päivä Brinkkalassa -tapahtumasarja starttaa Nappe Naakan etsintäpartiolla5.2.2023 - 13:13
  • Lasten matkaopas Turkuun -kirja on nyt kaikilla Turun eskareilla26.1.2023 - 15:11

TURKUSEURA – ÅBOSAMFUNDET RY

Turkuseura on vuonna 1957 perustettu jokaisen turkulaisen ja Turun ystävän yhdistys.

Turkuseura järjestää Turun historiaan, kulttuuriperintöön ja nykyilmiöihin liittyviä tapahtumia, julkaisee Suomen Turku -lehteä ja Turku-aiheisia tuotteita sekä ottaa kantaa Turun kaupungin vetovoimatekijöihin ja mahdollistaa asukkaiden osallistumisen Turun kehittämiseen. Yhdistyksellä on myös oma kauppa, Föripuoti, jossa myydään Turku-tuotteita.

Brinkkalan talo, Vanha Suurtori 3
20500 TURKU

Föripuoti (Vanha Suurtori 3) on avoinna ti–pe klo 11–17 ja lauantaisin klo 11–15.

Voit myös asioida verkkokaupassa!

040 6373 600
[email protected]

Kati Leskinen
Toiminnanjohtaja
[email protected]

YHTEYDENOTTO

3 + 1 = ?

Tietosuojaseloste   |   Toimitus- ja maksuehdot

TURKUSEURA – ÅBOSAMFUNDET RY

Turkuseuran lausunto koskien runkolinjaston linjastoluonnoksia Mielipide kaavan valmistelusta ”Pukkila”
Scroll to top

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivujen toimivuuden ja käyttökokemuksen parantamiseksi.

Hyväksy kaikkiHyväksy vain välttämättömät Älä hyväksyAsetukset

Evästeet ja yksityisyys



Kuinka käytämme evästeitä?

Käytämme evästeitä parantamaan käyttäjäkokemustasi internetsivuillamme. Evästeiden avulla voimme tarjota monipuolisia sisältöjä, kuten videoupotuksia sekä tarjota yksilöityjä käyttäjäkokemuksia.

Ohesta löydät evästeemme otsikoituna eri kategorioiden alle. Valitse haluamasi aihe ja tutustu tarkemmin. Voit myös muokata evästeasetuksia, kuten kieltää tiettyjen evästeiden käytön. Huomioithan kuitenkin, että joidenkin evästeiden kieltäminen vaikuttaa sivuston käytettävyyteen negatiivisesti.

Välttämättömät sivuston evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivuston toimivuuden kannalta. Ilman näitä sivusto ja sen toiminnallisuudet eivät toimi kuten pitäisi.

Koska nämä evästeet ovat välttämättömiä sivuston kannalta, niistä kieltäytyminen vaikuttaa siihen miten sivusto toimii. Voit koska tahansa kieltää tai poistaa evästeet muuttamalla selaimesi asetuksia ja näin estää kaikki evästeet tältä sivustolta. Jos evästeitä ei ole, sivusto tiedustelee evästeiden hyväksymisestä jokaisella kerralla kun tulet sivustolle.

Arvostamme päätöstäsi, jos haluat kieltää kaikki evästeet, mutta välttääksemme jatkuvat tiedustelun pyydämme siihen tarkoitetun evästeen tallettamista. Olet vapaa kieltämään evästeistä tai vastavuoroisesti sallimaan evästeitä sivuston käytettävyyden parantamiseksi. Jos kieltäydyt evästeistä, kaikki evästeet poistetaan.

Voimme toimittaa listan käytetyistä ja tallennetuista evästeistä. Turvallisuussyistä johtuen emme voi toimittaa tai muokata evästeitä muista lähteistä. Voit tarkistaa nämä evästeasetuksistasi.

Google Analytics -evästeet

Nämä evästeet keräävät tietoja joita käytetään muun muassa sivuston käytettävyyden tutkimiseen, markkinoinnin tehokkuuden mittaamiseen ja sivuston yksilöimiseen, jotta käyttäjäkokemuksestasi saataisiin paras mahdollinen.

Jos et halua, että saamme tietoja sivustovierailustasi, voit poistaa seurannan täältä:

Muut ulkoiset palvelut

Käytämme myös useita ulkoisia palveluita, kuten Google Webfonts, Google Maps & ulkopuoliset videopalveluiden välittäjät. Koska nämä palveluntarjoajat voivat kerätä käyttäjätietoja, kuten IP-osoitteita, me annamme sinulle mahdollisuuden estää tämän seurannan. Huomioithan kuitenkin, että näistä kieltäytyminen voi vaikuttaa huomattavasti sivuston käytettävyyteen ja ulkoasuun. Muutokset tulevat voimaan kun päivität sivun.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Tietosuojaseloste

Voit lukea lisää tietosuojaselosteestamme.

Tietosuojaseloste
Hyväksy kaikkiHyväksy asetuksetKiellä ja piilota