• Suomi Suomi Suomi fi
Jäsenten kirjautuminen
  • 0Ostoskori
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Toiminta
    • Tuotteet
    • Jäsenedut
    • Kaupunginosaseurat
    • Murre
    • Svenska Sektionen
    • Turun flikka ja poika
    • Vaikuttamistyö
    • Vuoden kulttuuriturkulainen
  • Yhdistys
    • Historia
    • Säännöt
    • Yhteystiedot ja toimijat
  • Lehti
  • Kauppa
  • Liity
  • Etsi
  • Menu Menu
Olet tässä: Koti1 / Ajankohtaista2 / Lausunnot3 / Turkuseuran lausunto koskien runkolinjaston linjastoluonnoksia

Turkuseuran lausunto koskien runkolinjaston linjastoluonnoksia

Lausuntopyyntö runkolinjaston linjastoluonnoksista (Dnro 5539-2018)

Bussiliikenne kaupungin liikennejärjestelmässä

Runkolinjasuunnitelma on hyvä, koska se kattaa koko Turun alueen ja myös ympäristökunnat. Suunnitelma on korkeatasoinen ja tärkeät seikat huomioon ottava. On tärkeää, ajatellen Turun strategisia tavoitteita, että joukkoliikenteen palvelutasoa parannetaan jatkuvasti. Pysäkki- ja vuorovälien pitäminen riittävän lyhyinä on palvelutason tärkeimpiä ominaisuuksia. Linjastoluonnos näyttää takaavan näissä riittävän tason. Bussiliikenteen etuuksia liikenteessä tulee lisätä palvelun nopeuden takaamiseksi. Liikennejärjestelmän kehittämisessä onkin pidettävä huolta siitä, että runkolinjaratkaisu ei heikennä palvelutasoa (pysäkkiväli ja matka-aika vaihtoineen ja lyhyet vaihtosiirtymät jalkaisin).

Kehittämällä runkolinjastoa ja koko linjastoa luonnoksessa esitetyllä tavalla saadaan hyvä julkisen liikenteen palvelutaso ja sen kehityspolku muuttuvassa kaupungissa. Bussit muodostavat luonnoksessa kuvatulla tavalla kehitettyinä korkeatasoisen, joustavan ja nopean palvelun. Siirtymällä sähköbusseihin saadaan aikaan myös pakokaasujen päästöjen, mm. CO2, väheneminen, mikä edistää Turun hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista. Liikenteen suunnittelussa vahvistettava edelleen julkisen liikenteen osuutta siten, että sen osuus kasvaa palvelutason noustessa. Helsingin keskusta ja myös Tukholman keskusta ovat hyviä esimerkkejä tällaisesta suunnittelusta, jolla liikenteen kasvu saadaan pidettyä kurissa.

Näkemyksiä vaihtoehdoista ja linjoista

Suunnitelmaan perehtyessä on VE1:n ja VE2:n eroja on hieman vaikea havaita. Jotkut linjat jatkuvat joissain kohdin VE1:ssä hieman pidemmälle kuin VE2:ssa ja joidenkin linjojen reititys oli niissä osaksi erilainen, mm. 9A ja 9B. Mitään oleellisia ja ratkaisevia eroja Turkuseura ei niissä vaihtoehdoissa pannut merkille. Tämä huomioon ottaen seura kuitenkin esittää eräitä kommentteja vaihtoehdoista:

Periaatteessa VE1:n linja 9A on hyvä ns. kokoava ja yhdistävä pitkä, koko kaupungin ympäri kulkeva rengaslinja, mikä mahdollistaa nopeat pitkittäisliikkumiset ilman kauppatoria. Se palvelee parhaiten juuri poikittaisliikenteenä ja yhdistävänä eri säteiden välillä. Varsinaiseen päästä päähän matkustamiseen se on aivan liian hidas ja pitkä. Myös vuorovälit ovat melko hyvät, 15/20 min koko päivän arkisin. VE2:ssa tämä linja ei ole enää ns. täydellinen rengaslinja kaupungin kehällä, kun se kulkee Uittamolta lyhintä reittiä jokirantaan ja sieltä kohti VE:n reittiä, mutta päättyy kuitenkin jo Artukaisiin.

VE1:n 9A pitäisi ehdottomasti säilyttää, mutta VE2:n 9A-linjan alkuosa Uittamolta Vähä-Heikkilän ja jokirannan kautta kulkeva reitti pitäisi saada tavalla tai toisella myös mukaan, muuten Puistomäen ja Vähä-Heikkilän alueet jäävät liikennemottiin.

VE1:n ja VE2:n 9A ja 9B -reititykset olisi hyvä tavalla tai toisella yhdistää ja synkronoida keskenään. Molemmissa vaihtoehdoissa linjat 6 ja 7 ovat hyvin palvelevia kohtuullisen lyhyillä (20min) vuoroväleillä, mutta kun kumpikin linja menee samaa reittiä keskustasta Naantaliin, niin siihen suuntaan vuorovälit ovat siis vain 10 min, mikä on hyvä asia.

Molemmissa vaihtoehdoissa Sataman ja Matkakeskuksen välillä vuoroväli on 15 min ja siitä eteenpäin Lentoasemalle ja Moisioon 15/30 min, mitkä ovat kohtuulliset ajat. Tämä linja palvelee kokonaisuudessaan melko hyvin.

Hirvensaloon suunniteltu ns. kokoava rengaslinja L96, molemmissa vaihtoehdoissa 10/15min vuorovälillä, on Turkuseuran mielestä periaatteessa ja teoriassa hyvin palveleva. Kakskerrantieltä yhdyspysäkiltä keskustaan kulkevat mm. linjat 5 ja 5A n. 10 min vuorovälein. Tämä on periaatteessa toimiva ja hyvä kokonaisuus.

Ainoan kysymysmerkin aiheuttaa 5A:n Haarlasta Ylioppilaskylään melko pitkä kokonaisajoaika 80- 90 min ja linja 5:n Haarlasta kauppatorille 50 min. Nämä kokonaisajat voivat tulla kompastuskiveksi, kun osan matkustajista pitäisi tulla näille linjoille vielä mukaan L96:lta, minkä ajoaika kummastakin lähtöpäästä vaihtopysäkille on n. 15 min + vielä mahdollinen maksimi vaihdon odotusaika 10min. Hirvensalon julkisen liikenteen suunnittelu ei ole helppoa, mutta jotenkin se pitäisi näillä runkolinjaratkaisuilla ja bussien etuajo-oikeuksilla saada selkeästi nopeammaksi, jolloin siitä tulisi houkuttelevampi. Ei auta vaikka bussit kulkisivat minuutin välein, jos kokonaismatkustusaika kotoa keskustaan kestää yli tunnin.

Molemmissa vaihtoehdoissa Varissuolta Pernoon kulkeva linja 3 on lyhyillä vuoroväleillä, 10 min, erittäin toimiva ja palveleva.

Linja 2 Kohmosta keskustan kautta Länsinummeen (Myllyyn) päättyy VE2:ssa Länsinummeen, mutta VE1:ssä se jatkuu vielä Myllyyn asti. Tällä erolla voi olla merkitystä palvelevuuden ja kustannustehokkuuden kannalta.

Molemmissa vaihtoehdoissa linja 10 Uittamolta Härkämäkeen toimii 10/15/20min vuorovälein melko sujuvasti, mutta voisiko mahdollisesti tätä linjaa alkuosaltaan kombinoida jotenkin nykyisen linja 9:n kanssa?

Noin 20 uudesta runkolinjasta 15 kulkee kauppatorin kautta, eli valtava määrä liikennettä keskustassa torin ympäristössä kaikkien nykyisten linjojen lisäksi. Tästä toivoisi selkeämpää tietoa jatkosuunnittelussa.

Ylipäätään linjastot ovat molemmissa vaihtoehdoissa suunniteltu hyvin ja melko kattavasti ja vuorovälitkin kaikissa ovat pääosin hyvät. Tärkeää on tietysti myös kustannusrakenne ja riittävä kustannustehokkuus. Jos tavoitteiden mukaisesti ”pyritään parantamaan matkustamisen sujuvuutta” lisäämällä mm. poikkiyhteyksiä, VE1 on ilmeisesti jonkin verran parempi lähtökohta jatkosuunnitteluun.

Muita näkemyksiä

Syöttöjen runkolinjaan tulee olla riittävät ja säännölliset, jotta bussien käyttö on helppoa ja odotusajat kohtuullisia. Suunnittelun jatkuessa tästä on pidettävä huolta.

Kun otetaan huomioon eri vuodenaikojen sääolot, niin päävaihtopaikoista pitäisi tehdä katettuja ja mahdollisesti jopa lämmitettyjä pieniä asemia ja aikatauluissa pyrkiä optimoimaan mahdollisimman lyhyet odotusajat vaihtoihin. Vain tällä tavalla pystytään vastaamaan yksityisautoilun palvelutasoon.

Liityntäpysäköinti on järjestettävä runkolinjojen kehittämisen yhteydessä rakentamalla runkolinjojen päihin parkkihalleja tai parkkikenttiä, joihin matkustajat voisivat jättää autonsa ja jatkaa julkisilla välineillä.

Hirvensalon rakentamisen tuoma lisäliikenne tulee hoitaa runkobussilla, jotta haitat läpikulkuliikenteestä Turun kantakaupunkiin saadaan minimoitua.

Turussa 29.8.2018
Turkuseura – Åbosamfundet ry

Tiedustelut yhteydenottolomakkeella

Jaa tämä kirjoitus
  • Jaa: Facebook
  • Jaa: Twitter
  • Jaa: WhatsApp
  • Jaa: LinkedIn
  • Jaa sähköpostilla
AJANKOHTAISTA PÄÄSIVULLE

Etsi

Aihealueet

  • Blogi
  • Lausunnot
  • Uutiset

Uusimmat julkaisut

  • ”Turkuseura näkyy ja kuuluu Turussa”30.3.2023 - 11:30
  • Turkuseuran haalarimerkkikilpailussa kaksi voittajaa27.3.2023 - 11:37
  • Murrebaari starttaa vapun23.3.2023 - 14:37
  • Ilta Brinkkalassa johdattaa arkkitehtuurin pohjoismaisiin vaikutteisiin Turussa22.3.2023 - 16:19
  • Turkuseura mukana Kesäduuni OP:n piikkiin -kampanjassa14.3.2023 - 16:48
  • Brinkkalan tapahtumaillassa turkulaisen rahanlyönnin historiaa10.3.2023 - 10:00
  • ”Johtajan tehtävä on ajatella – ja ajatella strategisesti”6.3.2023 - 15:45
  • “Vapaaehtoistyö Turkuseurassa on antanut rohkeutta”28.2.2023 - 16:21
  • Tee oma Mummo-sarjakuva murrekaffilassa23.2.2023 - 12:18
  • Brinkkalan torstai-illoissa True crimea ja tarinoita turkulaisesta opiskelijaelämästä21.2.2023 - 14:22

TURKUSEURA – ÅBOSAMFUNDET RY

Turkuseura on vuonna 1957 perustettu jokaisen turkulaisen ja Turun ystävän yhdistys.

Turkuseura järjestää Turun historiaan, kulttuuriperintöön ja nykyilmiöihin liittyviä tapahtumia, julkaisee Suomen Turku -lehteä ja Turku-aiheisia tuotteita sekä ottaa kantaa Turun kaupungin vetovoimatekijöihin ja mahdollistaa asukkaiden osallistumisen Turun kehittämiseen. Yhdistyksellä on myös oma kauppa, Föripuoti, jossa myydään Turku-tuotteita.

Brinkkalan talo, Vanha Suurtori 3
20500 TURKU

Föripuoti (Vanha Suurtori 3) on avoinna ti–pe klo 11–17 ja lauantaisin klo 11–15.

Voit myös asioida verkkokaupassa!

040 6373 600
[email protected]

Kati Leskinen
Toiminnanjohtaja
[email protected]

YHTEYDENOTTO

1 + 2 = ?

Tietosuojaseloste   |   Toimitus- ja maksuehdot

TURKUSEURA – ÅBOSAMFUNDET RY

Turun meluntorjunnan toimintasuunnitelman 2018–2022 luonnos 13.3.2018 Turkuseuran lausunto Turun seudun joukkoliikenneratkaisusta
Scroll to top

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivujen toimivuuden ja käyttökokemuksen parantamiseksi.

Hyväksy kaikkiHyväksy vain välttämättömät Älä hyväksyAsetukset

Evästeet ja yksityisyys



Kuinka käytämme evästeitä?

Käytämme evästeitä parantamaan käyttäjäkokemustasi internetsivuillamme. Evästeiden avulla voimme tarjota monipuolisia sisältöjä, kuten videoupotuksia sekä tarjota yksilöityjä käyttäjäkokemuksia.

Ohesta löydät evästeemme otsikoituna eri kategorioiden alle. Valitse haluamasi aihe ja tutustu tarkemmin. Voit myös muokata evästeasetuksia, kuten kieltää tiettyjen evästeiden käytön. Huomioithan kuitenkin, että joidenkin evästeiden kieltäminen vaikuttaa sivuston käytettävyyteen negatiivisesti.

Välttämättömät sivuston evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivuston toimivuuden kannalta. Ilman näitä sivusto ja sen toiminnallisuudet eivät toimi kuten pitäisi.

Koska nämä evästeet ovat välttämättömiä sivuston kannalta, niistä kieltäytyminen vaikuttaa siihen miten sivusto toimii. Voit koska tahansa kieltää tai poistaa evästeet muuttamalla selaimesi asetuksia ja näin estää kaikki evästeet tältä sivustolta. Jos evästeitä ei ole, sivusto tiedustelee evästeiden hyväksymisestä jokaisella kerralla kun tulet sivustolle.

Arvostamme päätöstäsi, jos haluat kieltää kaikki evästeet, mutta välttääksemme jatkuvat tiedustelun pyydämme siihen tarkoitetun evästeen tallettamista. Olet vapaa kieltämään evästeistä tai vastavuoroisesti sallimaan evästeitä sivuston käytettävyyden parantamiseksi. Jos kieltäydyt evästeistä, kaikki evästeet poistetaan.

Voimme toimittaa listan käytetyistä ja tallennetuista evästeistä. Turvallisuussyistä johtuen emme voi toimittaa tai muokata evästeitä muista lähteistä. Voit tarkistaa nämä evästeasetuksistasi.

Google Analytics -evästeet

Nämä evästeet keräävät tietoja joita käytetään muun muassa sivuston käytettävyyden tutkimiseen, markkinoinnin tehokkuuden mittaamiseen ja sivuston yksilöimiseen, jotta käyttäjäkokemuksestasi saataisiin paras mahdollinen.

Jos et halua, että saamme tietoja sivustovierailustasi, voit poistaa seurannan täältä:

Muut ulkoiset palvelut

Käytämme myös useita ulkoisia palveluita, kuten Google Webfonts, Google Maps & ulkopuoliset videopalveluiden välittäjät. Koska nämä palveluntarjoajat voivat kerätä käyttäjätietoja, kuten IP-osoitteita, me annamme sinulle mahdollisuuden estää tämän seurannan. Huomioithan kuitenkin, että näistä kieltäytyminen voi vaikuttaa huomattavasti sivuston käytettävyyteen ja ulkoasuun. Muutokset tulevat voimaan kun päivität sivun.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Tietosuojaseloste

Voit lukea lisää tietosuojaselosteestamme.

Tietosuojaseloste
Hyväksy kaikkiHyväksy asetuksetKiellä ja piilota