Mielipide Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta Ferry Terminal Turku

Asemakaavatunnus 8/2019

Kaupunginosatoimikunta esittää mielipiteenään seuraavaa:

Turkuseura on 20.9.2019 esittänyt mielipiteensä edellisestä Ferry Terminal Turku osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Lähetimme sen niin ikään sähköpostimme liitteenä ja lisäksi olemme kopioineet sen tämän mielipiteemme loppuun.

Näkemyksiä ja kommentteja uudesta osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

Turkuseura on ottanut kantaa Ferry Terminal –hankkeen tavoitteisiin jo aiemmin (alla), mutta haluaa tuoda esille vielä uudelleen korostamiamme näkemyksiä liikennejärjestelyistä ja Turun Linnan ympäristön kaupunkikuvallisesta merkityksestä

Toimivat liikenneyhteydet

Linnaniemen ja Ferry Terminal hankkeiden kokonaisuuden kehittämisen kannalta erittäin merkittävässä asemassa on alueen toimiva liikenneverkko. Tämä käsittää ainakin seuraavat toimenpiteet:

• Junaraiteiden sijoituksen pois Turun Linnan ja Linnankadun suunnalta, jolloin turvallinen ja joustava yhteys, myös kevyelle liikenteelle sataman alueelle saadaan turvattua. Vapautuva raidealue keskustasta toimisi näin myös kaivattuna viherväylänä kulkureitteineen läheisten uusien, tiiviiden asuntoalueiden läpi satamaan (vrt Helsingin ”Baanan” suuri suosio).
  • Viherpainotteisesti kehitettävän suoran Ruissalo-yhteyden maitse Patterihaasta saarelle, Ruissalon ja Turun Kansallisen Kaupunkipuiston arvoa korostaen.
  • Fölin vesiliikenteen pysäkin sijoittamisen Linnaniemen alueelle, palvellen näin sekä Ruissalon virkistyskäyttöä että satama-alueen muuta toimintaa..

Kaupunkikuvallisesti merkittävää

• Linnanpuiston historiallisen merkityksen huomioiminen kehittämällä linnan ympäristöä mahdollisimman laajasti viheralueena, tunnettujen vanhojen suunnitelmien ideoita hyödyntäen, jolloin myös Ferry Terminal-hankkeen vaatimia muutoksia /rajauksia olisi hyvä tarkentaa erityisesti linnan länsipuolella, kauemmas linnasta ja sen makasiineista.
  • Linnan ympäristön sulkeminen kaikelta Ferry Terminalin autoliikenteeltä linnan ja makasiinien välisellä alueella antaisi myös ansaittua kaupunkikuvallista arvoa tälle Turun merkittävimmälle maamerkille, Turun Linnalle puistoineen.
  • Sujuva saatto- ja noutoliikenne on kuitenkin hyvä ottaa huomioon varmistamalla toimiva ja lyhyt reitti myös Myllysillan kautta tulevalle liikenteelle.

24.2.2020.