Mielipide kaavan valmistelusta ”Pukkila”

DIAARINUMERO 4683-2016, ASEMAKAAVANMUUTOS PITKÄMÄEN (074) JA KÄHÄRIN (072) KAUPUNGINOSIIN, OAS ”PUKKILA” (7.6.2017, MUUTETTU 12.9.2018)

Kaupunkiympäristötoimialalla on vireillä asemakaavanmuutos Pitkämäen ja Kähärin kaupunginosiin n 31 ha alueelle, joka on pääosin yksityisessä omistuksessa.

Asemakaavanmuutoksen tavoitteita kuvataan osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa seuraavasti:

”Tavoitteena on alueen asemakaavan muuttaminen siten, että nykyinen teollisuusalue muuttuu pääasiassa asumisen alueeksi. Samalle alueelle suunnitellaan uusi katuverkko, aukiot ja puistoalueet, joista on luontevat yhteydet ympäröivään viher- ja virkistysverkostoon. Kaupungin sisääntuloteiden kaupunkikuvaan ja jalankulku- ja polkupyöräyhteyksien muodostumiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Asemakaavanmuutoksen yhteydessä tutkitaan myös suunnitellusta maankäytöstä aiheutuvia muutoksia liikenneverkkoon, tavoitteena mm. liikenneratkaisujen toimivuus, liikenteen sujuvuus ja liikenneturvallisuus. Kaavanmuutoksella on myös edistävä vaikutus teollisuuden positiiviseen rakennemuutokseen. Tavoitteena on luoda uusi keskusta-alueeseen kiinnittyvä asuinalue vähintään 2000 asukkaalle. Samalla tutkitaan alueen soveltumista korkeaan rakentamiseen. Kesällä 2018 ilmeni tarve laajemmalti selvittää alueen liikenneverkon kehittämistarpeita ja erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Pukkilan alueen asemakaavanmuutosaluetta on laajennettu, koska kaupungilla on tarve selvittää läpiajoliikenteelle soveltuvan katuyhteyden toteuttamista Naantalin pikatien ja Satakunnantien väliselle osuudelle. Tästä syystä kaavanmuutosalueeseen on sisällytetty Pitkämäenpuisto, Kylänalustanpuisto, Tommilanpuisto ja Satakunnantiehen rajautuva AM-kortteli.”

Turkuseura haluaa nostaa esiin seuraavat jatkosuunnitteluun vaikuttavat huomiot, mahdollisimman hyvän, koko kaupunkiseutua palvelevan ratkaisun löytymiseksi.

Laajempi suunnittelualue tarkasteluun

”Pukkilan” nyt asemakaavoitettavan alueen tarkastelun yhteydessä on syytä huomioida myös viereinen, ns. Pitkämäen liikekeskuksen alue, josta on mm. laadittu vuonna 2011 asemakaavaluonnos (33/2006). Suunnittelu ei ole edennyt silloin luonnosta pidemmälle, mutta tämän suuren ”naapurialueen” tulevaisuus (silloin esitettyine mahdollisine uusine rakennusoikeuksineen, käyttötarkoituksineen ja liikennejärjestelyineen) vaikuttaa aivan olennaisesti nyt asemakaavoitettavan ”Pukkilan” alueen suunnitteluun.

Tavoitteiden ristiriitoja mitoituksessa

Kaupunginvaltuuston 21.5.2012 hyväksymässä Turun kaupunkiseudun rakennemallissa ”Pukkila” ja viereinen Pitkämäen liikekeskus on kohde numero 95, täydentyvä kerrostalovaltainen asunto- ja palvelualue, jolle on suunniteltu sijoittuvan 1300 uutta asukasta. Lisäksi alue on osa kehitettävää, toiminnoiltaan sekoittuneen kaupunkiympäristön aluetta ja kehitettävää kaupunkiseudun vihervyöhykettä.

”Pukkilan” OAS:n esittelytilaisuudessa esillä olleiden suunnitelmien mukaan kaupungin Yleiskaavan 2029 rakentamisen mitoitustavoite alueelle on noin 100 000 km2, tarjoten myös ”viihtyisän, terveellisen ja turvallisen elinympäristön.”
Kuitenkin liitteenä ollut havainnekuvaluonnos (Arkkitehtitoimisto Haroma&Partners 8.10.2018) esittää Pukkilan alueelle, karkeasti arvioiden, vähintään kolminkertaisen määrän rakennusoikeutta, yli 50 kpl 4-12 kerroksista rakennusta ja ainakin yhden 16-kerroksisen, lisäksi hehtaarimäärin maanpäällistä autopysäköintiä. ”Viihtyisä, terveellinen ja turvallinen elinympäristö” ei liene kovin helppoa mahdollistaa tämän rakennusoikeuden toteutuessa?

Turkuseura katsoo, että alueen käyttöä ja rakennusoikeutta määriteltäessä on syytä noudattaa jo hyväksyttyjen kaavojen, suunnitelmien ja päätösten ohjeistusta ja asukasluku- ja kerrosneliömitoitusta. Ne on esitetty OAS:n sisällössä (Maakuntakaava / Ympäristöministeriön vahvistama 23.8.2004, Varsinais-Suomen taajamien vaihemaakuntakaava / Maakuntavaltuuston hyväksymä 11.6.2018, Turun kaupunkiseudun rakennemalli / Kaupunginvaltuuston hyväksymä 21.5.2012). OAS:ssa ei ole esitetty perusteita poiketa näistä ohjaavista ja sitovista päätöksistä ja suunnitelmista.

Viherverkko ja liikenneväylät

Edellä kuvattu varsin mittava rakennusoikeus aiheuttaa luonnollisesti ”viihtyisän, terveellisen ja turvallisen elinympäristön” kyseenalaisen toteutumisen myötä myös autoliikenteen mittavan kasvun. Tätä hoitamaan on esitetty uusi liikenneväylä, jonka tehtävä on toimia uutena yhdystienä Naantalin pikatieltä Satakunnantielle. Tällaista väylää ei ole pidetty tarpeellisena missään edellä mainituista ylemmän tason hyväksytyissä suunnitelmissa. Kaikissa näissä hyväksytyissä suunnitelmissa liikenteen pääväyläksi ja yhdyskaduksi on merkitty läheinen Köydenpunojankatu, jonka rakentaminen suuremman liikennevirran hoitamiseen on jo hyvässä vauhdissa.

Hiilineutraalisuuteen ja liikenteen päästöjen nopeaan vähentämiseen pyrkivän kaupungin imagoon ei kuulu kyseenalaisten uusien autoväylien toteuttaminen. Valtuusto on 11.6.2018 hyväksynyt Turun Ilmastosuunnitelman 2029 eikä uusien, liikennettä lisäävien väylien rakentaminen viherverkostoon ole senkään tavoitteiden ja suuntaviivojen mukaista.

Liikenneväylän sijaan kaikki hyväksytyt suunnitelmat, myös Turun Yleiskaava 2020 ja valmistelussa oleva

Yleiskaava 2029, osoittavat alueen Naantalin pikatieltä Satakunnantielle olevan merkittävä osa Turun kaupunkiseudun kehitettävää vihervyöhykettä, osa pääviherverkostoa, sataman suunnalta Kuninkojalle ja pohjoiseen. Pääviherväylän uhraamista liikenteelle, tai sen kehittämisen asettamista jatkuvaan pysähtyneisyyden tilaan, ylisuurien rakentamistavoitteiden vuoksi, ei voida pitää Turun asukkaiden yhteisen edun mukaisena.

Turkuseuran johtopäätökset viherverkosta ja liikenneväylistä

Turkuseura katsoo, että myös tässä viherverkon kehittämisasiassa on syytä noudattaa jo aiemmin hyväksyttyjä päätöksiä. Turkuseuran kanta on, että viheralueiksi merkityt ja hyväksytyt alueet eriasteisissa kaavoissa ovat juuri näitä, viheralueita, joita tulee kehittää kaupunkilaisten yhteiseen, monipuoliseen käyttöön. Niiden pitäminen ns. rakentamisen reservialueina, joutomaina vuositolkulla, nakertaa kuntalaisten uskottavuutta päätöksentekoon.

Turussa 9.11.2018
Turkuseura – Åbosamfundet ry