Aloite presidentti Mauno Koiviston syntymäkodin muistokyltistä ja nimen sijoittamisesta Linnanniemen alueelle

Turkuseura–Åbosamfundet ry haluaa, että Turussa muistetaan edesmennyttä turkulaista presidenttiä Mauno Koivistoa pysyvällä ja arvokkaalla tavalla.

Ehdotamme, että Mauno Koiviston syntymäkodin kiinteistön kadun puolelle sijoitetaan muistokyltti. Syntymäkoti sijaitsee Piispankadun ja Tehtaankadun kulmakiinteistössä, pihan puolen rakennuksessa. Muistokyltti sijaitsisi julkisesti kadun puolella häiritsemättä kiinteistön yksityisyyttä. Talon asukkaissa on muun muassa arkkitehti Ola Laiho, joka voisi olla halutessaan kyltin suunnittelija.

Lisäksi Turkuseura ehdottaa, että Mauno Koiviston nimi sijoitetaan Turun linnan ympäristöön, Sataman kaupunginosaan. Linnanniemen alueella on suunnitteilla merkittävää kaupunkikehitystä, jossa tavoitteena on tuoda alueelle myös uusia julkisia rakennuksia – muun muassa Historian ja tulevaisuuden museo. Turun linna ja satama tekevät alueesta joka tapauksessa erityisen. Mauno Koiviston nimi edellyttää sijoitukselta merkittävää näkyvää paikkaa.

Koiviston identiteettiin kuuluu yhteys Turun satamaan. Hän työskenteli Turun satamatyökonttorin hoitajana vuosina 1948–51 ja sai työssään aiheen väitöskirjaansa Sosiaaliset suhteet Turun satamassa. Näin sataman muuttaminen uudeksi kaupunkiympäristöksi luo ainutlaatuisen tilaisuuden tuoda edesmenneen turkulaisen presidentin nimi alueen pääkadulle tai muuten keskeiselle paikalle.

Mielestämme Linnankadun jatkeen Satamakadun risteyksen jälkeen voisi nimetä Mauno Koiviston kaduksi.

Presidentti Mauno Koiviston juuret ovat Turussa ja hän on tehnyt Turkua ja Turun murretta laajasti tunnetuksi. Hän oli perustamassa Turkuseuraa vuonna 1957 ja oli yhdistyksen kunniajäsen.

Turkuseura julkaisi loppuvuodesta 2020 Manu-tuotesarjan, jolla kunnioitetaan edesmennyttä presidenttiä ja nostetaan hänet esille turkulaisena. Tuotteet ovat nousseet suureen suosioon ja niistä on kerrottu laajasti mediassa, myös valtakunnan tasolla.

Nyt on aika antaa Manulle – turkulaisittain Maukalle – arvokas paikka myös Turun kaupunkikuvassa.

Turussa 19. tammikuuta 2021
Turkuseura – Åbosamfundet ry