Turun meluntorjunnan toimintasuunnitelman 2018–2022 luonnos 13.3.2018

Turkuseura esittää mielipiteenään seuraavaa:

Meluntorjunnan toimintasuunnitelma on hyvin laadittu ja se perustuu laajoihin ja koko kaupungin katuverkon kattaviin monipuolisiin melunmittausten tuloksiin, mitkä on saatu pitkän mittausprojektin kuluessa. Näin saavutettuja mittausten meluarvoja voidaan pitää hyvinkin edustavina ja toimintasuunnitelman lähtökohdaksi erittäin hyvinä. Nyt onkin hyvin tärkeää saada laadittu viiden vuoden toimintasuunnitelma nopeasti yksityiskohtaisten meluntorjuntasuunnitelmien laadintaan ja käytännön toteutukseen riittävin resurssein.

Suunnitelmassa esitettyjen kymmenen ensivaiheen meluntorjunnan katualueen meluaitojen ja – kaiteiden rakentamisessa tulee huomioida ympäristön kannalta näiden meluesteiden soveltuminen esteettisesti olemassa olevaan ympäristöön ja ne tulee mahdollisimman hyvin maisemoida. Toteutuksen jälkeen näiden meluesteiden vaikutusta on tärkeää seurata riittävillä melunmittauksilla, jotta näitä tuloksia voidaan hyödyntää mahdollisten pitkän tähtäimen suunnitelmissa olevien uusien kohteiden valinnoissa ja toteutuksissa.

Pitkän aikavälin tavoitteiden suunnitelmien tarkentaminen on myös pidettävä koko ajan aktiivisena. Myös niiden meluisimpien katuväylien, joita ei nyt tässä ensimmäisessä vaiheessa ole valittu lähimmän viiden vuoden toimintasuunnitelmaan, meluntorjuntaratkaisuja on aktiivisesti pyrittävä kehittämään. Ongelmallisimpien ja tässä vaiheessa vaikeimmin toteutettavien katuväylien meluntorjunnan jatkosuunnitelmiin on panostettava mm. nopeimmin ja helpoimmin toteutettavia vaihtoehtoja hyväksi käyttäen. Tällaisiksi mahdollisiksi ratkaisuvaihtoehdoiksi itse suunnitelmassakin on todettu mm. hiljainen asfaltti, nopeuksien alentaminen ja mahdolliset nastarenkaiden käyttökiellot määrätyillä katuväylillä/-alueilla. Myös mahdollisia liikenteen hajauttamisvaihtoehtoja ja niiden vaikutteisuutta on syytä tutkia edelleen hyvinkin perusteellisesti.

Mittausraportin tulosten mukaan jopa lähes puolet turkulaisista asuu alueilla, joiden vuorokautinen melutaso ylittää 55 dB ja näistä suuri osa aivan keskustan ruutukaava-alueella. Turkuseura näkee tärkeäksi tässä yhteydessä myös huomioida Turun Keskustavision 2050 näkemykset aivan ydinkeskustan ruutukaava-alueen yksityisautoilun rajoittamisesityksistä ja suurimmilta osin katujen läpiajon rajoittamisista, vain asukasajon salliviksi. Samalla keskusta-alueelle on kuitenkin saatava riittävät ja joustavat pysäköintitilat sekä myös joukkoliikenteen sujuvuutta ja nopeuttamista sekä kattavuutta on parannettava, jotta keskusta-alue säilyy ja kehittyy edelleen asumisen, kaupan ja liike-elämän kannalta kiinnostavana Turun ykkösalueena. Näillä toimenpiteillä, jopa jo etupainotteisesti toteutettuna, suuri osa turkulaisista välttyy jatkossa liian korkeilta meluarvoilta ja keskusta-alueen asumis- ja asiointiviihtyisyyttä saadaan kohotettua.

Mittausraportista selviää myös, että lähes kaikilla Turun pääläpikulkuväylillä ja sisääntuloväylillä melutasot ylittyvät reilusti tavoitearvoista. Nämä katualueet tulee pitää myös aktiivisessa seurannassa ja jatkosuunnitelmissa pitkän tähtäimen meluntorjunnassa.

Turkuseura haluaa antaa tähän koko meluntorjuntasuunnitelmaan ja sen toteutukseen täyden oman tukensa ja on osaltaan tarvittaessa valmis jatkoyhteistyöhön suunnittelijoiden kanssa.

Turussa 23.4.2018
TURKUSEURA – ÅBOSAMFUNDET RY