Turun flikkana saa sykkeet korkealle

Kaikki lähti siitä, kun sain äidiltäni sähköpostin, että hakuaika seuraavaksi Turun flikaksi päättyy pian. Käsillä olivat niin sanotusti viimeiset hetket, sillä kilpailuun voivat hakea 16–24-vuotiaat turkulaiset nuoret. Helmikuun lapsena lähetin hakemuksen hieman päälle 24-vuotiaana turkulaisena.

Onneksi hain, mietin nyt keväällä 2021.

Muistan ikuisesti, kuinka jännittävää haastatteluun meno oli. Paikalla olivat nuorisojaoston puheenjohtaja Eveliina Tähti sekä Turun flikka Helmi Anttila ja Turun poika Aleksi Aalto. Turkuseurassa on tärkeää, että haastattelijoina ovat nimenomaan nuoret itse.

Kauden 2017–2018 Turun pojan Aleksin kysymykset jäivät erityisesti mieleen. “Kuinka monta elefanttia huoneeseen mahtuu?” tai “ketkä kaksi turkulaista valitsisin vanhemmikseni”, olivat kysymyksiä, joihin en ollut osannut varautua. Harmittelin, että Robin taitaa olla liian nuori, mutta hän olisi ehdottomasti turkulainen suosikkivanhempani. Elefanteista totesin, että matikka ei ole vahvuuteni.

Yksi haastattelukysymyksistä oli, mikä edustustehtävä olisi flikka-vuotenani mieluinen. Sitä ei tarvinnut kauan miettiä, vaan vastaus oli valmiina: kiekon pudottaminen TPS:n matsin alussa. Tarkensin vastausta, että myös ihan mikä tahansa jääkiekkoon liittyvä olisi hunajaa kovalle lätkäfanille.

Heinäkuisena maanantaina nuorisojaoston puheenjohtaja, nykyinen Turkuseuran varapuheenjohtaja Eveliina Tähti laittoi viestiä.

Ilokseni voin todeta, että haastattelun perusteella olemme valinneet sinut uudeksi Turun Flikaksi. Onnittelut valinnasta!
Voi juku! Itkettiin siinä sitten äidin kanssa onnellisina. Salaisuutta valinnasta varjeltiin koko kesä. Uudet edustusnuoret julkistettiin Turun päivänä ja tietoa piti pantata siihen asti. Jännitystä helpotti ehdottomasti se, että sain tavata tulevan edustusparini, Oskari Vuotilan, jo etukäteen.

Yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista oli Turun päivänä Tyksissä, kun sain pienen hetken pitää sylissäni ensimmäistä Turun päivänä syntynyttä uutta turkulaista. Lapsesta tulee aina Turun kaupungin kummilapsi.

Turun päivänä Eveliina esitteli Oskarin ja minut yleisölle Vanhalla Suurtorilla. Turun poika Aleksi Aalto ja Turun flikka Helmi Anttila antoivat meille airutnauhat. TPS:n mainitsin toki myös lavalla: ehdotin, että kun Kauppatori on rempassa, niin torijuhlat voidaan järkätä Vanhalla Suurtorilla. Noh, tuona kautena ei tavattukaan torilla Tepsin tiimoilta.

Hunajata soi kuitenkin keväällä 2019, kun Leijonat voittivat MM-kultaa. Huippuhetkeni koitti: pääsin yhdessä Turun kaupungin edustajan Antti Kirkkolan kanssa Gatorade Centerin lavalle, kun Leijonien TPS-kasvatit Kaapo Kakko ja Mikko Lehtonen kukitettiin ja palkittiin MM-kullasta jääkiekossa.

Aktiivisuusranneke näytti jälkeenpäin, että sykkeet olivat 73 lavalle mentäessä, mutta 180, kun olin päässyt halaamaan Kaapoa! Iiks!

Jokainen tekemäni edustustehtävä oli hieno kokemus. Juonsin muun muassa Kaupunginosaviikkojen tapahtumia ja Rotaryklubin konferenssia sekä olin avaamassa talviuinnin SM-kisoja ja maailmankuulua Funikulaariamme.

Olisiko tämä kausi sinun edustusvuotesi? Hakuaika on päällä ja aiemmat Turun flikat ja pojat kertovat omista edustustehtävistään Facebookissa ja Instagramissa. Otathan meidät seurantaan somessa! Hae kilpailuun täältä.

Paula Pukkinen
Kirjoittaja on kauden 2018–2019 Turun flikka