Turkuseuran mielipide kaavan valmistelusta Turku Ratapiha

OAS / Diaarinumero 11740-2017

Turkuseura lausuu mielipiteenään Turun Kaupunkiympäristötoimialalle seuraavaa:

OAS:n mukaan ”Yksityinen kehittäjäryhmä (Turun Ratapihan Kehitys Oy) on tehnyt yhdessä kiinteistön omistajan VR-Yhtymä Oy:n kanssa aloitteen Turku Ratapiha -työnimellä kulkevasta hankkeesta. Kaupunki ja aloitteentekijät ovat solmineet kumppanuussopimuksen alueen kehittämisestä ja kaavoittamisesta. Sopimus on hyväksytty kaupunginhallituksessa 20.11.2017 § 501. Kumppanuussopimuksen tavoitteena on luoda ratapiha-alueelle 2020-luvun kiinteistö- ja kaupunkikehityskonsepti, jossa huipputeknologia ja palveludesign synnyttävät mittavan elämys- ja tapahtumakeskittymän. Hanke toteuttaa kaupunkistrategiaa monella tavalla toteuttaessaan yhdessä tekemistä ja kumppanuutta, vahvistaen kaupungin tapahtumallista ja matkailullista vetovoimaa sekä kaupunkikeskustan elinvoimaa. Hanke kytkeytyy osaksi kaupunkikeskustan kehittämisen kärkihanketta”.

Turkuseura suhtautuu luonnollisesti positiivisesti kaikkiin sellaisiin hankkeisiin, joilla on Turun vetovoimaa sekä säilyttäviä että lisääviä vaikutuksia. Ratapihan alueen muutokset, ns. brown field -alueen uudelleen suunnittelu raideliikenteen muutosten myötä, on erittäin merkittävää koko Turun kaupunkikuvassa, alueen sijaitessa vain kivenheiton päässä Turun ytimestä, kauppatorilta. Tämä läheisyys luo myös monia haasteita, joihin uudessa suunnitelmassa tulee kiinnittää erityistä huomiota, esimerkiksi seuraavasti.

Kasvava liikenne

OAS:n mukaisen Elämyskeskuksen, 10 000 katsojan areenan ja hotellitornin rakentaminen alueelle, jonka vieressä jo toimii Logomon luovan talouden keskus suurine auditorioineen ja tapahtumineen ja lisäksi rakenteilla olevan Fabriikin asuinalueen 1400 tulevan asukkaan kodit, ei ole kevyesti sivuutettava yhtälö jos tavoitellaan ”sujuvia liikkumisjärjestelyjä” kuten OAS kuvailee. Aluetta palveleva Köydenpunojankatu toimii sekä läpikulkuväylänä että asuntokatuna sen läheisyydessä asuville. Tuleva areenatoiminta tulee lisäämään autoliikennettä tällä kadulla huomattavasti, areenan palvellessa laajaa käyttäjäkuntaa koko Varsinais-Suomen alueella.

Erittäin runsaan muun rakentamisen, kuten lisäasutuksen tuominen tähän ympäristöön siten kuin OAS:n havainnekuvassa suunnitellaan, on erittäin arveluttavaa. Esim. välittömästi Köydenpunojankadun varteen esitetyt viiden uuden kerrostalon rakennusalat eivät käytännössä mahdu paikalle. Köydenpunojankatua joudutaan leventämään tällä kohdin joka tapauksessa, jolloin kadun ja suojellun Veturitallin väliin jää minimaalisen vähän tilaa minkäänlaiselle lisärakentamiselle.

Arvokkaan rautatieympäristön säilyminen

OAS:n tavoite ”arvokkaan rautatieympäristön säilymisestä” on erinomainen.

Voimassa olevassa viereisen VR:n Konepaja-alueen kaavassa (2014, Logomo ym) on jo monia arvokkaaksi luokiteltuja rautatierakentamisen historiasta kertovia suojeltua kohteita. Nämä liittyvät saumattomasti nyt OAS:ssä esillä oleviin suojeltuihin veturitalliin ja kääntöpyörään. Yhdessä nämä kaikki kohteet muodostavat juuri sen ”valtakunnallisesti merkittävän Turun rautatieympäristön kokonaisuuden”, joka on osa Turun historiaa ja suojelun idea. Tämä kokonaisuus tarjoaa erinomaisen hienon lähtökohdan alueen kehittämiselle esim. puistomaisena keitaana, jossa veturitallirakennus kääntöpyörineen (ja uusine toimintoineen?) on pääroolissa. Lisätään tähän ”Veturitallipuistoon” vielä Köydenpunojankadun nykyisten puuistutusten säilyttämisen mahdollisuus ja miellyttävät alueen halki kulkevat kävely- ja pyöräilyväylät ja koko alueen / kaupunginosan vetovoimaisuus on taattu!

Tämän OAS:n mukaisen suuren vision / hankkeen onnistuminen on erittäin merkittävää koko Turun kaupunkiseudulle ja Turkuseura toivookin asialle myötätuulta. Suuressa roolissa hankkeen onnistumiselle on muiden alueella olevien ja siihen olennaisesti liittyvien elementtien huomioiminen. Matkakeskuksen läheisyys ja nykyisen Turkuhallin alueen kohtalo kytkeytyvät selkeästi tähän hankkeeseen.

Tätä laajaa kokonaisuutta varmasti pohditaan tarkemmin suunnittelukilpailun valmistelussa ja sen tuloksia arvioitaessa ja kaavoitusvaiheessa, YVA-menettelyn mukaisesti. Turkuseura luonnollisesti tarjoaa asiantuntija-apuaan ja asukasnäkemyksiä koko prosessin ajan.

Turussa 14.3.2018
TURKUSEURA – ÅBOSAMFUNDET RY