Turkuseura kaupungin ilmastokampanjan kummiksi

Yhdistys haluaa hiilineutraalin Turun ja tukee ympäristöystävällisiä liikenneratkaisuja. Kampanjassa kannustetaan turkulaisia suosimaan kulkuvälineenä kävelyä.

Turkuseura on mukana Turun kaupungin ilmastokampanjassa, jonka avulla Turku kannustaa asukkaita ja yrityksiä tekemään ilmastoystävällisiä tekoja. Yhdistys on ”1,5 asteen elämä” -nimisen kampanjan kummi.

Kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä. Käytännössä tavoitteen saavuttaminen tarkoittaa sitä, että tuolloin hiilidioksidipäästöjen on oltava yhtä suuret kuin niiden sidonta ilmakehästä.

Kampanja perustuu Pariisin ilmastosopimukseen, jonka tavoitteena on pysäyttää ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Sopimukseen ovat sitoutuneet YK:n jäsenvaltiot.

– Turkuseura haluaa edistää kaupungin hiilineutraalisuutta ja ympäristöystävällisiä liikenneratkaisuja. Olemme innolla mukana kannustamassa turkulaisia asukkaita, yrityksiä ja yhteisöjä ilmastotekoihin, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Turkuseura kannustaa: Pasera ympärs Turkku!

Kampanjassa kaupungin eri organisaatiot kehottavat ihmisiä konkreettisiin ympäristöystävällisiin tekoihin. Turkuseura kampanjan kummina kannustaa turkulaisia käyttämään liikennevälineenä jalkoja eli suosimaan kävelyä.

– Samalla pääsee tutustumaan rakkaaseen kotikaupunkiimme. Kävellen näkee myös paikkoja, joita ei muilla kulkuvälineillä näkisi – puhumattakaan terveysvaikutuksista, fundeeraa Leskinen.

Turkuseuran slogan, kampanjan iskulause, on ”Pasera ympärs Turkku!” Paserata on Turun murretta ja tarkoittaa kävelemistä.

– Halusimme mukaan murretta, koska se on niin turkulaista ja saa aina hyvälle mielelle.

”Ilmastoteot eivät ole luopumista ja kurjuutta”

Turun kaupunki haastaa kampanjalla kuntalaiset pohtimaan ilmastoystävällisiä elämäntyylejä nimenomaan positiivisena muutoksena.

– On hyvä muistaa, että ilmastoystävällinen elämä ei ole luopumista ja kurjuutta, vaan se tuo myös terveyttä ja hyvinvointia elämäämme. Parhaimmillaan se synnyttää uutta liiketoimintaa, sanoo kampanjan koordinaattori Lotte Suveri.

Kampanja toteutuu syksyn aikana Turun kaupungin organisaatioiden verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Sisältöihin pääsee tutustumaan täällä.

Turkuseuran jäsenet ja muut kaupunkilaiset voivat jakaa ilmastotekojaan käyttämällä sosiaalisessa mediassa tunnisteita #hiilineutraali2029 #turku #kylmääki