Meijä Manu -valokuvanäyttely valtaa Suurtorin

Ulkoilmanäyttely kertoo turkulaislähtöisen presidentin Mauno Koiviston (1923–2017) elämästä ja suhteesta Turkuun. Näyttely on esillä elokuun ajan.

Presidentti Mauno Koiviston elämää esittelevän Meijä Manu -valokuvanäyttelyn avajaisia vietetään Vanhalla Suurtorilla keskiviikkona 9. elokuuta klo 17. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Näyttely on esillä 31. elokuuta asti.

Ulkoilmanäyttely on osa Koiviston (1923–2017) juhlavuoden ohjelmaa. Mauno Koiviston syntymästä on kulunut tänä vuonna 100 vuotta.

Näyttelyn valokuvat on koottu useista julkisista ja yksityisistä arkistoista. Kuvien joukossa on myös ennen julkaisemattomia valokuvia.

– Halusimme keskittyä Koiviston suhteeseen synnyinkaupunkiinsa ja poimia joukkoon mahdollisimman paljon kuvia, jotka olisivat myös otettu Turussa, kertoo näyttelyn koonnista vastannut Turkuseuran projektityöntekijä Aleksi Kauppinen.

Avajaisten juhlavieraaksi saapuu Mauno Koiviston tytär Assi Koivisto-Allonen. Musiikkiesityksistä vastaa Mieskuoro Naskalit, johon Koivisto itsekin kuului aikoinaan.

Näyttely-opastuksia tarjolla runsaasti

Turkuseura järjestää näyttelyyn maksuttomia opastettuja kierroksia. Ilmoittaudu mukaan täällä:

17.8. klo 14 ja klo 18.30
21.8. klo 14
23.8. klo 18
28.8. klo 14
30.8. klo 14

Maksuttomia kierroksia on tarjolla myös koululaisryhmille. Opettajat voivat varata kierroksen ryhmälleen ottamalla yhteyttä näyttelyn projektityöntekijään Aleksi Kauppiseen (aleksi.kauppinen@turkuseura.fi, 040 5229063).

Tapahtumissa kerrotaan Koiviston kiehtovista elämänvaiheista, hänen persoonastaan sekä lämpimästä suhteestaan Turkuun.

Näyttelyn toteuttavat yhteistyössä Turun kaupunki ja Turkuseura.