Äänestä suosikkiasi Turkuseuran haalarimerkkikisassa

Turku-aiheisen haalarimerkkikilpailun viisi finalistia on nyt valittu ja yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan.

Kuvassa kisaan osallistuneet Elli-Noora Mäkelä, Ilona Lyytinen ja Alexander Ginlund. Kaksi muuta finalistia, Roosa Koli ja Meri Lahti-Hannelin, olivat estyneet pääsemästä paikalle.

Turkuseuran haalarimerkkikilpailuun tuli paljon upeita ehdotuksia. Yhdistys on hakenut kilpailulla Turku-aiheista haalarimerkkiä, jossa kiteytyy rakkaus Turkua kohtaan.

Kisaan lähetettiin yhteensä 17 ehdotusta. Merkeissä näkyivät Turun maamerkit, kuten Turun linna ja Tuomiokirkko, mutta myös esimerkiksi Posankka ja piispanmunkki – turkulaisittain siis piispis.

Turkuseuran kokoama raati valitsi ehdokkaista viisi finalistia. Raatiin kuuluivat Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen, järjestösihteeri Katriina Pakkanen, korkeakouluharjoittelija Riina Huotari, vapaaehtoinen Leena Suominen, Turun ammattikorkeakoulun kampusradio Tutkan toimituspäällikkö ja journalistiopiskelija Kalle Rajala ja Turun yliopiston opiskelijalähettiläs ja kauppakorkeakoulun opiskelija Iippo Reponen.

– Valinnat eivät olleet helppoja, koska kilpailun taso oli tosi kova. Merkeistä huomasi, että Turku on koti opiskelijoille, niin syvää Turku-rakkautta ne tunnustivat. Erityisesti ilahdutti, että mukana oli paljon myös Turun murretta, kertoo Leskinen.

Voittajaehdokkaat ihastuttavat – merkeissä Turun maamerkkejä ja murretta

Kisan viisi finalistia ovat Ilona Lyytinen, Elli-Noora Mäkelä, Alexander Ginlund, Roosa Koli ja Mari Lahti-Hannelin.

Lyytisen “Syrämmeeni Turun teen” -merkki sai kiitosta raadilta sen selkeydestä. Lisäksi sen koettiin toimivan haalarimerkkinä, koska merkki kiteyttää rakkauden Turkua kohtaan yksinkertaisesti, mutta toimivasti.

Mäkelän “Pinkki munkki” -merkissä kiiteltiin värimaailmaa. Lisäksi raatia miellytti piispanmunkin esiin tuominen – munkin nimitys kun jakaa edelleen turkulaiset muusta Suomesta.

Toteutus on onnistunut erinomaisesti Ginlundin “Turku/Åbo” -merkissä. Sen värimaailma on pirteä ja merkki on hauska ja suloinen.

Kolin “Posankan matka” -merkkiä kiiteltiin myös värimaailmasta. Lisäksi se yhdistää kaksi turkulaista maamerkkiä hienosti. Posankka näyttää jopa ylpeältä jokea ylittäessä, ja näin kuvastaa myös, miten hienoa on olla turkulainen opiskelija.

– Posankka on monelle opiskelijalle rakas maamerkki, sillä se on lähellä yliopistoa ja Ylioppilaskylää. Lisäksi se edustaa hieman modernimpaa Turkua, perustelee valintaraadissa ollut Turun yliopiston opiskelijalähettiläs Iippo Reponen.

Lahti-Hannelinin merkissä yhdistyvät Turun värit, maamerkit ja murre. Se on hauskasti toteutettu ja nauravat Turun linnan tornit saavat hymyilemään.

– Loimaalaisena saa usein kuulla “ketä”-sanan käytöstä muualta Turkuun tulleilta opiskelijakavereilta, joten sanan käyttö haalarimerkissä lämmittää sydäntä, kertoo raatilainen, journalistiopiskelija Kalle Rajala.

Äänestä paras haalarimerkki

Nyt on turkulaisten vuoro valita merkeistä paras.

Omaa suosikkia pääsee äänestämään täältä. Äänestysaikaa on 21. maaliskuuta saakka. Voittaja julistetaan tiistaina 22. maaliskuuta.

Äänestäminen vaatii kirjautumisen Google-tilillä. Näin äänestyksestä saadaan mahdollisimman tasapuolinen ja kaikki pääsevät äänestämään vain kerran. Turkuseura ei kerää osallistujien yhteystietoja.