Nappe Naakka ja linnut -kiertue alkaa turkulaisissa päiväkodeissa

Turkuseuran musiikkinäytelmässä kuullaan Turun historiasta ja nykypäivästä sekä opitaan kaveritaitoja. ”Napelle on tärkeää, ettei ketään jätetä yksin”, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Turkuseura aloittaa Nappe Naakka ja linnut -kiertueen turkulaisissa päiväkodeissa. Musiikkinäytelmässä tutustutaan Turun nähtävyyksiin ja paikkoihin sekä kuullaan tarinoita kaupungista. Lapset pääsevät myös tunnistamaan lintuja ja niiden ääntelyä.

Esitys perustuu Turkuseuran julkaisemaan Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa -kirjaan. Väritys- ja tehtäväkirjassa Nappe lentää lempipaikoissaan ympäri kaupunkia ja tutustuttaa Turkuun. Päähahmo on saanut inspiraationsa Turun tuomiokirkon ympäristössä pesivästä naakkayhdyskunnasta, joka on yksi Suomen suurimmista. Naakka on myös Varsinais-Suomen maakuntalintu.

– Tärkeä teema näytelmässä ovat kaveritaidot. Napelle on tärkeää, että kaikki ovat kivoja ja reiluja kavereita toisilleen, eikä ketään jätetä yksin, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Napen rokki kohokohtana

Päiväkotikiertueella vieraillaan Kerttulin, Viinamäen, Uittamon ja Paattisten päiväkodeissa sekä Cygnaeus daghem och förskolanissa.

Esitys kannustaa lapsia osallistumaan. Näytelmän aikana arvuutellaan yhdessä muun muassa sitä, miksi Turun linna ei sijaitse enää saarella ja minkä ikäinen Föri on.

– Suosittu ohjelmanumero on Napen oma rokki, jossa lauletaan ja tanssitaan yhdessä – kunnes lintujen on aika lähteä lounaalle syömään matoja, kertoo Leskinen.

Musiikkinäytelmän tähtiä ovat Nappe Naakka ja hänen kaverinsa Pouta Pulu ja Rairai Riikinkukko. Pouta Pulu on esityksen rumpali, jota ilkeät pulut kiusaavat, koska linnun on vaikea oppia lentämään. Nappe auttaa pulua ja heistä tulee hyvät ystävät. Kolmantena esiintyjänä on kosketinsoittimia taituroiva Rairai Riikinkukko.

Turkuseuran musiikkinäytelmää toteutetaan Suomen Kulttuurirahaston tuella. Kiertueen ensimmäinen osa toteutettiin kesän ja syksyn aikana turkulaisissa tapahtumissa ja nyt on päiväkotien vuoro.

– Haluamme, että uudet turkulaiset oppivat kotikaupungistaan hauskalla tavalla. Napen ja kavereiden kanssa ei ole taatusti tylsää, lupaa Leskinen.