Mauno Koivisto -valokuvanäyttely Vanhalle Suurtorille elokuussa

Tapahtuma on osa presidentti Mauno Koiviston juhlavuoden ohjelmaa. Näyttelyyn järjestetään myös opastettuja kierroksia.

Presidentti Mauno Koiviston elämää esittelevä valokuvanäyttely avautuu Vanhalla Suurtorilla 9. elokuuta. Kaikille avoin ja maksuton ulkoilmanäyttely on osa Koiviston (1923–2017) juhlavuoden ohjelmaa. Mauno Koiviston syntymästä on kulunut tänä vuonna 100 vuotta.

Turkuseura toteuttaa näyttelyn yhteistyössä Turun kaupungin kanssa. Se koostuu noin 30 suurikokoisesta taulusta, jotka on teetetty Koiviston elämästä kertovista valokuvista useilta eri vuosikymmeniltä. Suurin osa niistä saadaan Kansan Sivistysrahastolta, joka teetätti taulut Koiviston kuolinvuonna 2017.

– On mahdollista, että saamme näyttelyyn myös muutaman ennennäkemättömän valokuvan, kertoo Turkuseuran projektityöntekijä Aleksi Kauppinen.

Opastettuja kierroksia koululaisryhmille

Kuviin pääsee tutustumaan omatoimisesti Vanhalla Suurtorilla 9.–31. elokuuta. Turkuseura järjestää näyttelyyn myös muutamia opastettuja kierroksia esimerkiksi Taiteiden yönä 17. elokuuta. Kierroksia tarjotaan myös koululaisryhmille.

– On tärkeää, että turkulaiset lapset ja nuoret pääsevät kuulemaan kotikaupunkinsa historiasta ja merkkihenkilöistä. Uskon, että Manun tarina kiinnostaa ja inspiroi, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Opastetuilla kierroksilla kerrotaan Koiviston kiehtovista elämänvaiheista, hänen valloittavasta persoonastaan sekä lämpimästä suhteestaan Turkuun.

– Manu oli yksi Turkuseuran perustajajäsenistä. Turkulaisuus ja rakkaus Turkua kohtaan säilyi Koivistolla läpi hänen elämänsä, sanoo Leskinen.

Opettajat voivat varata opastettuja kierroksia ryhmilleen ottamalla yhteyttä näyttelyn projektityöntekijään Aleksi Kauppiseen (aleksi.kauppinen@turkuseura.fi). Taiteiden yön kierroksista viestitään erikseen lähempänä tapahtumaa.

Valokuvanäyttely on jatkoa Turkuseuran hankkeelle, jossa kerättiin kevään aikana kaupunkilaisilta muistoja Mauno Koivistosta. Muistot kootaan Suomen Turku -lehden erikoisnumeroon, joka on jaossa maksuttomasti Turun päivänä 17. syyskuuta.